Over Annemarie Sybrandy

Artist Statement, 15 mei 2026,

Maatschappelijke thema’s zoals leven met diverse culturen, liefde, (h)erkenning, (on)begrip,
verbinding en vrede raken mij. Diverse emoties zoals boosheid, angst, onbegrip en de liefde voor
mensen maken dat ik werk wil maken. Door middel van vervreemding van servies met herinneringen,
servies van diverse landen en ander hergebruik van beeldjes, steentjes en glimmers werk ik op
zelfgemaakte ruimtelijke ondergronden. Ik mozaïek met scherven en voeg het af, tegelzetter met een
los haakje in het hoofd, ik maak Eclectische objecten.
Nikki de St. Phalle, Antoni Gaudi, Gustav Klimt, de Marokkaanse mozaïek, Escher en Bauke de Vries
zijn kunstenaars en stromingen die me inspireren. Zowel de techniek als de onderliggende verhalen
dagen mij uit om mijn eigen stijl te creëren. Mijn ontmoetingen met mensen uit diverse culturen,
jong en oud, nieuwkomers etc, alle verhalen verwerk ik in de objecten. Er zijn tussen mensen veelal
spanningen die ik met een beetje humor met het materiaal en de eclectische creatie luchtiger wil
maken.
Er zijn tussen mensen veel spanningen die hoog oplopen. Ik zie het als mijn uitdaging die met een
beetje humor en een eclectische stijl uit te vergroten en daarmee te verluchtigen.

Ruim 25 jaar ben ik bezig met het maken van mozaïeken op het platte vlak, op tafels en stoelen, op grafstenen en urnen, op fiets en auto. Plakken met tegels, servies, glimmers, oortjes, kitsch etc. Plakken op zelfgemaakte ondergronden van purschuim of beton…
Niets is me te gek, en uiteindelijk ervaar ik iedere keer weer; “Scherven brengen geluk”.

En veel van alles wat ik maak, samen gemaakt met jong en oud, vergeetachtig of niet…
Elke bijzondere mens, weet een beetje uniekheid in te brengen…
En juist dat..
Hoor ik graag, en wil ikf met jou ontdekken.

Ik ben trots op de diverse banken die staan in verschillende wijken, op alle gemaakte/ gemozaïekte objecten en muurdecoraties gemaakt met anderen.

In Zandvoort heb ik met Cees M. van 200 prijzenbekers de Trophy-Cup 2022 gemaakt.

En.. met veel plezier rijd ik in de auto waar 100 ouderen op hebben getekend!

bank te Vogelenzang

Mozaïekbank Vogelenzang

⇦ Sluit je aan bij mijn netwerk op Linkedin

En ontdek meer over mijn ervaring, projecten en werk.

Wat gaan we doen, wat kun je verwachten , hoe gaan we te werk?:

“Porselein verbindt”

Iedereen heeft iets met servies en porselein, het zegt iets over je, het zegt iets over waar je vandaan komt. We roepen de bewoners op, om dit stukje servies in te leveren. Zodat we de herinneringen mee nemen. En er een nieuw object van maken. Met elkaar ontdekken; waar staat uw wijk, uw instelling of uw team voor? En hoe beelden we dat uit; een bank om te ontmoeten en socializen, een muurdecoratie om ons gebouw te verfraaien? Of juist iets heel anders?

Kom mee denken en/of meedoen!!

Kennismaken?

Ik hoor graag waar ik mee kan helpen!
Scroll naar boven